08 July 2010

NEW SCHOOL

~ My Angel new school~

This month of July, esya pindah to her new school (nursery). Aku aku keputusan nak tukarkan esya bila aku perasan school lama dah ramai sgt budak2.. Baby lain pun aku npk dah ramai.. Since last month pun esya dok demam, batuk, selsema..(lama jugak dia sakit..), ni gara2 berjangkit dgn bdk2 kat school lama (coz aku sendiri npk cikgu bg beg2 ubat kat parents drg time aku amik esya balik..). So aku amik keputusan tukarkan esya kepada new school.. Walaupun bayaran dia mahal sikit, tapi bdk2 kat new school tak ramai.. Baby pun ada 2..total budak yang ada kat situ pun dalam 10 org je....Akhirnya aku tukarkan esya..last day kat school lama esya mmg sedih... mmg sebenarnya hati aku berbelah bg nak tukarkan esya school.. Dr 2 bulan smpla esya dah 7 bulan dok kat school tu...dah ramai kawan..Cikgu2 pun dah sayang dia..dia pun dah pandai mengagah tangan dia kat cikgu bila aku hantar pagi2.... Mmg sedih aku bila cikgu tu kata lepas ni tak jumpa esya dah... Nt2 klu terjumpa msti esya dah besar..mmg sebak & sedih aku time tu..kepala aku dok berlegar2.."Betul ke apa yg aku buat nie..?? Betul ke keputusan aku nie.." aku betul2 celaru time tu.... Tapi aku kuatkan hati..insyallah esya akan ok at new school...

1st July aku hantar esya new school..hati aku berat sgt nak hantar dia kat school tu.. Tapi aku kuatkan hati aku... Akhirnya aku tinggalkan esya kat new school lepas bg semua brg2 n makanan esya... Sepanjang perjalanan dr school ke ofis, aku menangis..aku sedih sgt..betul ke apa yg aku buat nie... Aku harapkan yg terbaik buat anakku..insyallah..........
Tapi..new school in x aware pasal EBM... so aku kena ajar cikgu2 drg cara nak handle EBM.. Aku supplykan warmer..aku ajar cara nak guna warmer n cara nak handle emb..mmg 1st day tu, cikgu bg salah botol, tak ikut turutan no..xpela..aku faham..drg masih lagi baru dalam mengendalikan EBM..It takes time....

Hari ni dah seminggu esya dok kat school baru... Tapi aku rs aku nak tukarkan esya ke new school... KERANA.....

(1) penjaga dia ada yg indonesia..aku cukup xsuka cikgu indonesia menjaga anakku.... Sebelum ni tak cakap pun ada penjaga indonesia...........

(2) 2 hari lepas, esya menangis kat rumah..menjerit2..semua yg buat tak kena..sapu minyak kat perut pun tak ok.. main2 pun tak nak..rupa-rupanya dia LAPAR.... lepas bagi makan baru dia senyap..biskut rusk tu sampai 1 1/2 keping dia makan.... selalu aku bg 1/2 je dia dah kenyang..nampak sgt dia lapa.... dah sudah makan..br la dia leh senyum2..main2 dgn daddy dia.. then baru la tido..cian anakku..lapa rupanya... Then..bila aku kemas barang esya, bekas bubur nasi yg aku bekalkan ke school masih ada buburnya.. bila aku tgk..'ya allah... banyak lagi rupanya.... macam tak berluak..macam tak bermakan...' bila aku tanye cikgu tu petang, dia kata bg esya makan.. tapi ni gayanya mcm tak mkn.... mmg aku marah sgt bila aku buang bubur tu..penat2 aku masak utk aku aku..cikgu tak bg makan lak....[MODE : MARAH & BENGGANG]

(3) aku amik esya petang, mata dia bengkak.. sure lepas nagis nie.. Apa yg aku perhatikan cikgu ni suka biarkan bdk2 menangis.. menjerit la budak2 tu menangis, tapi drg biarkan je.. aku npk sendiri... Smp dia pernah cakap dgn aku esya ni suka menangis mintak didukung.. Anak aku mmg manja..suka di dukung..cikgu2 kat school lama takde masalah plak dgn dia nie..boleh je handle esya.. tapi dia tak leh lak....

(4) New school takde Astro... Esya ni mmg suka tgk channel CARTON.. Disney, Cartoonnetwork, nicklodeon.... since dia kat school lama dia dah suka tgk tv...at least dia akan leka & diam klu tgk tv.. school lama pun suka psg cartoon n cd learning, esya love it... dr cite2 tu la mind esya boleh berkembang..ni school br..dgn tv xclear...mcm takde arial je... mcmana esya nak tgk tv mcm tu....CD learning pun dia xde...Adoooiiiiiiii susah tul la hati aku mcm nie!!!!!

Macam2 ragam kat new school esya nie.. banyak cara dia yg tak menyenangkan hati aku...mmg terasa menyesal sungguh tukarkan esya kat school tu.. Skrg aku cuba nak cr school yg lain... Mmg org dok cakap...kita akan selalu tukarkan school selagi tak jumpa yg sesuai n boleh jaga anak kita dgn baik..

Aku tak harapkan drg jaga perfect..at least jg la dgn ikhlas... jaga makan minum dia... sayangilah kanak2..besar pahalanya... ni yg buatkan aku semakin semangat nak bukak nurseri 1 day... i love baby & kids.... insyallah, smp masanya impian aku akan tercapai..............


No comments:

Post a Comment