21 July 2010

YUMMY..YUMMY....


I love cooking & I love to cook for my lil angel...

Yesterday menu for esya porridge : Ikan Jenahak, Kentang, pumpkin, saleri & sawi manis..
Dalam bubur esya aku suka letak variety of vege. Aku nak biasakan dia suka makan vege.. supaya dia suka makan vege....

Yesterday menu for dinner : Mashed potato & beef...
Every day malam2 aku selalu bg esya biskut rusk tu... Aku yg dok suapkan esya pun rs boring.. So i wanna something new... yg besh kit....So aku rebuskan 1 biji kentang... Then aku tumiskan bawang merah & bawang putih cincang dalam planta...kemudian dimasukkan daging cincang suku sudu..bg utk rasa sahaja... Bila kentang dah lembut, aku lenyekkan kentang dan campurkan bersama bawang2 & daging.. Untuk cairkan sikit, aku tambahkan susu EBM... Hasilnya esya makan dgn berselera sekali... Sedap mummy dia masak mashed potato...hihihihi...

Today menu : Ikan salmon, kurma, saleri, bayam...
1st aku akan tumiskan bawang merah, bawang putih & hali dengan sesudu planta (untuk memudahkan pencernaan esya).. Bau time tumis bawang dgn planta sungguh menyelerakan... Then aku akan gorengkan beras dgn bawang2 tadi.. Kemudian barulah di masukkan air... Aku akan bagi beras tu separuh masak barulah dimasukkan ikan, saleri dan kurma.. Aku suka masukkan saleri dalam masakkan ikan sebab ia memberikan bau yg wangi (untuk menghilangkan bau ikan)..Dah hampir kering air bubur, akhirnya aku masukkan bayam... DONE!!! Nak hantar g school br aku blendkan dia...
Esya mmg suka makan ikan salmon.. Walaupun harga dia mahal, tapi rsnya masih mampu dibeli utk makanan esya...

Semalam pun cikgu ada tanye.."akak masak mcmana bubur hani (kat school drg suka panggil esya..hani).. Budak2 besar ni pun kata bau bubur esya sedap.. Akak masak lauk apa tu.." dalam hati aku..banyaknye tanye budak nie.. iyela aku faham..dia pun kena masakkan makanan utk budak2 besar.. So aku ajar & bgtau la cara2 aku masak bubur esya... tak salah berkongsi ilmu... Dia mmg selalu cakap..esya makan banyak... Bila dgn aku pun mmg esya makan banyak.. tapi take time utk dia habis..selalu bila bg dia makan, letakkan dia dlm walker...Sambil dia main2 dia makan... suka suap esya makan..nganga je mulut dia...

Lepas ni banyak lagi menu yang aku akan explore utk masak utk esya.. Plan nak try masak pasta utk esya.. boringla asyik bagi makan nasi je... Yg pastinya esya akan suka dengan apa saja yg mummy masakkan untuk dia...

Enjoy your food my lil angel so you can grow healthier.....

1 comment:

  1. mi ko try bg die mi sua ngn kuah ala2 pasta....mushroom sos...aku penah buat utk anak aku....sungguh seronok die mkn.....

    ReplyDelete